розробки уроків

Урок на тему: «Охорона тваринного світу. Червона книга України»
Мета уроку: ознайомити учнів із питанням охорони тварин, впливом діяльності людини на угрупування тварин, із Червоною книгою України;розглянути основні напрямки природоохоронної діяльності в Україні; назвати представників тварин Черкаської області, занесених  до Червоної книги України; розвивати в учнів екологічне мислення , робити висновки та узагальнення;
                     виховувати любов до природи, до  всього живого.
 Обладнання: набір плакатів Червоної книги, примірник Червоної книги України 2009 року, проекційна дошка, слайди.
Основні поняття і терміни: Охорона тварин, Червона книга України, природоохоронні території, екологічне мислення, біологічна різноманітність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Перебіг  уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда з учнями про значення свійських тварин у житті людини.
1.Навіщо охороняти диких тварин?
2.Що відбувається, коли зникає один вид живих організмів?
3.Що таке екологічне мислення й раціональне природокористування?
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Вчитель зачитує епіграф уроку (слайд №1)
1. Прийом «словничок»
Учням пропонується  завдання: « З’ясуйте поняття, що таке «тваринний світ»
2. Біологічна різноманітність живих істот на планеті Земля.
Розповідь вчителя в ході  якої знайомить учнів з різноманітністю живих істот, зокрема про тваринний світ, наголошує, що в Україні налічується майже 44 тис. видів тварин, серед них понад 180 видів ссавців, 344 – птахів, 270 – риб.
                   Господарська діяльність людини упродовж тривалого періоду значно вплинула на видовий склад тваринного світу, призвела до видових та чисельних змін та навіть до зникнення певних видів.
                   3. Прийом «Мікрофон»
                   Учитель з’ясовує з  учнями про негативний  вплив людини  на природу.
-         Збільшення народонаселення на Землі, бурхливий розвиток промисловості і сільського господарства;
-         Вирубування лісів, осушення водойм, розорювання цілинних земель;
-         Забруднення навколишнього середовища хімічними речовинами, викидами в повітря промисловості, застосування пестицидів;
-         Забруднення навколишнього середовища сміттям, яке утворилося в процесі життєдіяльності людини;
-         Поділ людиною твварин на корисних та шкідливих й знищення шкідливих, що призводить до порушення рівноваги в природі і т.д.
Слово вчителя.
Дійсно, забруднення довкілля призводить до руйнування середовищ життя тварин. Щоб переконатись у цьому, свідчать факти  (слайд №2 та №3).
4. Причини скорочення кількості видів та їх зникнення.
Слово вчителя
Проблеми для обговорення:
-         Основна причина зникнення диких тварин – є знищення природних екосистем (слайд №4)
-         Розорювання степів, вирубування лісів, меліорація, створення штучних водоймищ  та інші зміни режиму поверхневих вод, тощо (слайд №5).
-         Забруднення довкілля (витоки  нафти, стік каналізаційних нечистот) (слайд №6).
-         Полювання, браконьєрство, винищення на думку людини шкідливих видів (слайд №7)
-         Контрабандна торгівля тваринами, використання окремих частин тварин для виготовлення прикрас, різних виробів (бивні слона), шкіри тварин, які мають цінне хутро (слайд №8, №9).
5. Тварини, які перебувають у статусі зниклих
Заслуховуються повідомлення учнів.
6. Охорона тварин.
Розповідь учителя ,в ході якогї з’ясовується  напрямки охорони тваринного світу:
-         Охорона середовища існування;
-         Охорона угрупувань тварин і рослин;
-         Охорона певних біологічних видів.
Слово вчителя
         Охорона навколишнього середовища полягає в охороні основних типів природоохоронних ландшафтів (лісів, морів, озер, боліт) у первісному вигляді. З цією метою виділяють території (ділянки суходолу) або акваторії, на яких встановлюють заповідний режим. Це лабораторії природи, де дозволяється вести лише дослідницьку роботу. Такі ділянки називають заповідниками. Сьогодні в заповідниках України представлені майже всі типи її природних екосистем. На території України створено 4 біосферні заповідники: Чорноморський, Дунайські плавні, Карпатський і Асканія-Нова (найстаріший).
        Охорона угрупувань тварин і рослин здійснюється в заповідниках та національних парках. На відміну від заповідників національні парки організовуються не тільки для охорони природи, а й для відпочинку людей, Призначення їх – показати красу природи, навчити людину спілкуватися з нею, не поділяти тварин на шкідливі і на корисні.
         На території України знаходяться:  4 біосферні заповідники, 16 природних заповідників, 11національних парків, 23 регіональних ландшафтних парків, 22 ботанічні сади, 12 зоопарків, 34 дендропарків і т.д. (слайд №10).
         Охорона видів. Для збереження багатьох видів тварин нині вже не достатньо оберігати середовища їх існування. Тому в місцях поширення тварин створюють заказники і пам’ятники природи. Господарська діяльність тут дозволені, але обмежені з метою охорони природи.
7. Червона книга України (слайд №11)
          Розповідь учителя й демонстрація примірника Червоної книги .
Для контролю рідкісних і зникаючих видів тварин у кожній країні створено Червону книгу. Перша Червона книга, присвячена Українській флорі та фауні була видана у 1980 році під назвою «Червона книга Української СРСР». Після набуття Української незалежності у видавництві Українська «Енциклопедія» було випущено друге видання Червоної книги в 1994 році, яке нараховувало 382 види тварин. В останньому третьому виданні (2009 рік) містяться відомості про 542 види тварин.
119 видів тварин Черкаської області занесені до Червоної книги України.
Серед них:   (слайд №12).
-         Кишковопорожнинних - 0
-         Круглих червів               - 1
-         Кільчастих червів           - 0
-         Членисоногих                 - 64
-         Молюсків                        - 1
-         Хордових                         - 53
ІV Закріплення знань учнів
1.Бесіда про тварин, які занесені до Червоної книги.
2. Прокоментуйте слова Д.Дарелла  «Знищення якого – небудь виду – це злочин, рівнозначний знищенню неповторних пам’яток культури, таких, як, наприклад, картин  Рембрандта або Акрополь »?

Основні етапи розвитку тваринного світу





Вікторина на тему:" Організм і середовище існування"







Урок на темуу: Кровообіг


Форма проведення - КВК

Цілі: узагальнити  та удосконалити знання учнів  про кровообіг людини; перевірити рівень засвоєння матеріалу;   продовжити формувати вміння узагальнювати, робити висновки, розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів;   продовжити формувати вміння працювати в колективі , з мультимедіа,приймати спільні рішення;оцінювати роботу товаришів, стимулювати інтерес до певної галузі знань; розвивати інтуїцію, творчі здібності, тренування швидкої реакції, кмітливості.
  Обладнання: таблиці з теми, мультимедіа, сигнальні картки ,слайди,

 Хід уроку
І.Організаційний момент
(Психологічна установка)
  Висвітлюється слайд.

Учитель. Добрий день, діти!Посміхніться.
               …Що таке серце?
Камінь твердий?
Яблуко з яскраво-
червоною шкіркою?
Може, між ребрами і аортою
Б’ється куля, на земну кулю схожа?
Так чи інакше-все земне
Поміщається в ньому,
Тому йому немає спокою,
До всього є діло…
Досконалий орган!
                     Є.Межелайтіс

Про органи якої фізіологічної системи буде йтися мова на уроці
(Про органи кровообігу)

            Тож яку тему ми з вами вивчили і будемо узагальнювати? (Кровообіг)
-          Чи цікава вона була для вас?
-          Чи використаєте знання зцієї теми у своєму житті?
А зараз ми з вами звіримо знання з цієї теми ..
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
Отже, сьогодні ми будемо узагальнювати знання з теми «Кровообіг людини», перевіримо рівень засвоєння матеріалу , продовжимо працювати колективом , приймати рішення . Помічником  нам у роботі буде  мультимедіа.

А урок ми проведемо у формі КВК.

З надією на перемогу сьогодні зустрічаються команди веселих і кмітливих, рішучих і спостережливих,знаючих і працьовитих.

Зараз ви об’єднались у команди. Оцінювання ваших результатів буде  наше вельмишановне журі.А.(Представляє членів жюрі.)

Перший конкурс « Хто ми є »
За хвилину ви повинні придумати назву своєї команди, яка була б безпосередньо пов’язана з темою, що вивчалася.Оцінюється оригінальність назви і ступінь прив’язаності до її теми. За цей же час ви повинні обрати капітана, який має пояснити назву команди та обґрунтувати причину її вибору. Конкурс оцінюється за трибальною системою.
За кожне завдання, конкурс кожна команда отримуватиме ось такі сердечка. Яка команда набере їх найбільше, та й переможе.

Другий конкурс « Кросворд »
Зараз ми звернемося до нашого помічника мультимедійної дошки.
Перед вами кросворд,який ви повинні відгадати.
За кожне правильно розгадане слово команда отримує 1 бал. Ключове слово кросворду – «Серце»( Демонстрація слайду).








С









Е







Р













Ц












Е






  1. Поширення збудження по всьому серцю називається…
  2. Судини які несуть кров від серця до органів і тканин.
  3. Еластична навколосерцева сумка.
  4. Клапани які не пропускають кров назад із судин до шлуночків.
  5. Верхня частина серця.

Третій конкурс «Хто швидше»
 
Я показую на мультимедійній дошці  тестові завдання, а ви повинні за допомогою сигнальних карток показати правильну відповідь.
Скільки правильних відповідей у команді, стільки й сердечок.Наше журі уважно спосте-
рігають за командами.

                       І слайд
 1.Серце в організмі виконує функцію:
       - рухливу;
       -скорочувальну;
       -постачальну;
                       ІІ слайд
      
 2.Скорочення серця називають:
 -систолою;
 -діастолою;
 -провідністю. 
    
                 ІІІ слайд
       3.Кров стає артеріальною:
       -в аорті;
       -в артеріях;
       -в капілярах органів.
                       ІУ слайд

4.Велике коло кровообігу починається:
- у лівому передсерді;
- у лівому шлуночку;
- у правому шлуночку.
                 У слайд

5.Кров у серце надходить:
 - постійно;
 -порціями.


6 Зовні серце  оточене навколосерцевою сумкою:
 -міокардом;
 -перикардом;
 -епікардом.


     Четвертий конкурс « Будова серця »
Слайд «будова серця»

Ви повинні заповнити  пропущені квадрати з будови серця. На це завдання дається 2 хвилини, а конкурс оцінюється у 3 сердечка.
         П’ятий конкурс   «Зайве слово »

Капітани вибирають листи з поняттями, треба визначити, яке з понять зайве і чому.
Команда, яка дає правильну відповідь, отримує 1 сердечко. Якщо вибір зроблено правильно, але немає пояснення, команда не отримує сердечка.

(Чотири аркуші, по два кожній команді)
       Завдання для першої команди:
  1. Збудливість,провідність,автоматизм,коронарні.
  2. Артерії, вени, капіляри, пульс.
  3. Аритмія, міокардити, інсульт, інфаркт міокарда.

Завдання для другої команди:
       1.Систолічний об’єм ,іони кальцію,адреналін,норадреналін, іони калію.
       2.Епікард , міокард, ендокард, венули.
       3.Стулкові, коронарні, півмісяцеві.
      

                 Шостий конкурс «Літературний»
З поняттям «серце» з давніх – давен повязують уявлення про любов,волю,пристрасті,моральне благородство.Домашнє завдання було знайти літературні вірші,пісні,вислови про «серце».
Ось як справилися команди із домашнім завданням:
      І команда (висвітлюється слайд)
 Уривок з віршу:
Сонце низенько,
               вечір близенько,
Вийди до мене ,моє серденько!

 Прислівя: «Серце не камінь,кров не вода»

      ІІ команда (висвітлюється слайд)
Уривок з віршу:
Ах,сердце – тоже море!
И бьется,и бурлит,
И так же дорогие
           жемчужины таит!.
Прислівя: «Дай серцю волю – приведе в неволю».
«З очей геть й із серця – геть!».

Команди  отримують по три сердечка.


               Сьомий конкурс « Доведи,що це так »
      Кожній команді дається робота.
      Висвітлюється слайд із завданням
     Першій команді
   «Краще бути здоровим і багатим ,ніж хворим»
     Другій команді
   «Розшифруй формулу: « Природа+Людина=Здорова система кровообігу ».
     Хто з команд найкраще організував презентацію ,той отримує одне сердечко.


               Восьмий конкурс «Запитання-відповідь »

Цей конкурс виявить самих ерудованих,кмітливих.Кожна група пропонує по одному учаснику,які повинні відповідати на запитання без затримки.Переможуть ті учасники,котрі за 30 сек.дадуть найбільше правильних відповідей.
 
 Запитання першій команді

1.      Рух крові по судинах.(Кровообіг)
2.      Нижня частина серця (Шлуночок).
3.      Наука про серце (Кардіолоргія).).
4.      У лівій половині серця кров. ( Артеріальна )
5.      Серцеві судини називаються … ( Коронарними )
6.      Скорочення стінок серця. (Систола)
7.      Кровоносні судини, в яких швидкість крові найменша. ( Капіляри )
8.      Внутрішня оболонка серця. ( Ендокард )
9.      Порушення тонусу судин (Дистонія ).
10.  Ритмічні коливання стінки артеріальних судин ,викликані підвищенням
11.  Тиску в аорті під час систоли (Артеріальний тиск ).
12.  Кількість камер серця в людини. ( Чотири )
  Запитання другій команді

  1.Поширення імпульсів по всьому  серцю Провідність).
 2.Порожнистий м’язовий орган.(Серце)
 3.Зовнішня оболонка серця. (Епікард)
 4.Найбільша артерія в організмі людини.(Аорта)
 5.Запис електричних струменів серця.(Електрокардіограма)
 6.Клапани, які мають форму стулок.(Стулкові)
 7.Учений,який відкрив капіляри (Мальпігі).
 8.Захворювання, що проявляється нерівномірним розширенням вен.(Варикозне  захворювання вен)
 9.Середня оболонка серця.(Міокард)
10.Здатність серцевого м’яза сприймати зміни зовнішнього середовища і відповідати на ці зміни.(Збудливість)
12.Порушення тонусу судин.(Дистонія)

              Дев’ятий конкурс «Тема – хвороба»
Висвітлюється слайд з назвами хвороб /Хвороби серця,хвороби вен,хвороби артерій/

Хвороби серця: інфаркт міокарда, аритмії, вади серця, дистонія.

Хвороби артерій: Тромбофлебіт, атеросклероз, гіпертонічна хвороба, інсульт.

Хвороби вен: варикозне розширення вен, тромбофлебіт, інсульт .
На столі картки з хворобами. За командою вчителя гравці шукають хвороби до тем, які вірно виконує завдання, отримує по 1 сердечку за кожний правильний термін. На це завдання вам дається 4 хвилини.

              Десятий конкурс « Конкурс капітанів »

До кінця наш КВК підходить.
Один лиш конкурс проведемо з вами,
Тож зараз виходять
Винахідливі капітани.

Завдання – скласти слово
 На мультимедійній дошці зараз висвітляться три слова. Вам необхідно чим швидше відгадати ці сслова.Хто швидше справиться , той і отримає 3 сердечка.

1) ЯЕПРЕСЕДРД  (передсердя)
2) АТОСИСЛ (систола)
3) ЯРЕТРАІ (артерія)

    Наше вельмишановне жюрі підводить підсумок,а команди рахують сердечка.

Дякуємо нашим капітанам, які вміло ведуть свою команду до перемоги.

На КВК вже вичерпаний час,
Тож слово шановному журі,
Нехай порадує нас
І назве переможця гри.






ІІІ. Підсумок уроку

Кожна команда має здати свої сердечка. А нагорода за перемогу – оцінки.

Кожна команда оцінить учасників іншої команди.(Рефлексія уроку)

-          Чи сподобався вам урок?
-          Що найбільше запам’яталося?

… Тебя я помучил немало.
Как вспомню: ни ночи, ни дня
Со мной ты покоя не знало,
Прости, мое серце, меня.
Как плетью , ах, будь я  неладен,
Твое подгонял колотье.
За то, что я был беспощаден,
Прости меня, серце мое.
За то, что железным ты лепилось
И мог подставлять под копье
Тебя я, безумью на милость,
Прости меня, серце мое.
Кружит, как над полем сраженья,
Порой над тобой воронье.
За подвиги долготерпенья
Прости меня, серце мое!..

Ставтесь із повагою до свого здоровя! До свого серця і до сердець оточуючих. Це теж важливо. Ваша фізична працездатність, і розумова теж, залежить від працездатності системи кровообігу.
Знайте про це ті, хто сидить біля вогнища, блукає під вітрилами, долає чергову дистанцію у своєму житті… Замисліться  над  цим. До побачення!






ЛИШАЙНИКИ - СИМБІОТЧНІ ОРГАНІЗМИ.





ЦІЛІ УРОКУ:ознайомити учнів з будовою, живленням і розмноженням лишайників;показати їх екологічне і практичне значення.

ОБЛАДНАННЯ:гербарні екземпляри накипних,листуватих і кущистих лишайників.таблиця «Лишайники».



                               Х І Д   У Р О К У:
І.Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

-Дати загальну характеристику шапковим грибам.
-Яке значення шапкових грибів?
-Яка будова шапкового гриба?
-Які гриби і чому належать до отруйних?
-Що б ви порадили грибнику-початківцю?

ІІ.Мотивація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

ІІІ.Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.

         Лишайники – симбіотичні організми.
   
                               Л И Ш А Й Н И К И


      Гіфи гриба                                          Клітини водоростей
(вбирає воду,мінеральні солі)              (синтезує органічні речовини)

Відомо близько 25 тисяч видів.
Наука,що вивчає лишайники,називається ліхенологією.( з грецьк.лейхен-«лишайник»)




Засновник науки –шведський вчений – Архаріус.

В Україні –в галузі ліхенології працювали А.М.кснер,А.С.Лазаренко.

Слань – вегетативне тіло лишайника,що утворене гіфами гриба,
Які переплелись і ущільнились ,утворивши кірку. 

Талом –талос- паросток.

Усередині слані гіфи розміщені пухко,і між ними знаходяться клітини водоростей чи ціанобактерій.

За формою бувають;
-накипні
-листуваті;
-кущисті;

Забарвлення залежить від умісту особливих кислот.

Живлення:гіфи вбирають воду з мінеральними солями,водорості – утворюють органічні речовини,які іноді використовують гіфи гриба.

Розмноження:вегетативне.

ОСОБЛИВОСТІ:

-Поширені по всій Землі (найбільше у вологих тропічних лісах).
-Лишайники і мохи утворюють покриви на болотах у тундрі,на пісках у соснових лісах.
-Можуть оселятися і жити на камінні,залізі,склі.
-У разі несприятливих умов у них повністю припиняються процеси життєдіяльності.
-Найкраще  розвиваються в умовах високої вологості.
Дуже чутливі до забруднення атмосфери  ( тому їх використовують ,як індикатори повітря).
-Мають бактерицидні властивості – вбивають бактерії-тому їх використовують у медицині.
-Є їстівні –леканорое їстівна (манна небесна) та комові – кладонія (оленячий
Мох),цетрарія.

ІУ.Коригування знань

Відповіді на питання після параграфа.

У.Домашнє завдання

Виготовити колекцію лишайників,що ростуть біля вашого будинку.
Прочитати параграф 72



Урок № 27

Тема. Квітка – генеративний орган.


Лабораторна робота №9. Будова і різноманітність квіток.



Мета:актуалізувати та поглибити знання про особливості розмноження рослин; про будову квітки, як генеративного органу; навчити розрізняти головні і додаткові частини квітки, які приймають участь в утворенні плодів і насіння та їх захисту.

Розвивати уміння аналізувати, порівнювати, пояснювати особливості будови квіток у зв’язку з виконуваними функціями,
Виховувати акуратність, послідовність в виконанні лабораторних робіт, цікавість до вивчення теми

Обладнання: презентації  «Квітка – генеративний орган», таблиці з зображенням будови квітки, квіти у розрізі (формули квітів), гербарні зразки, схематичні знаки (корені, листки, жилкування), правила

Основні поняття: генерація, маточка, тичинки, формула квітки, андроцей, гінецей, приймочка, стовпчик, зав’язь, пиляк, одно-, дводомні,  двостатеві, нестатеві квіти, симетрія.
Тип уроку: формування знань, навичок, умінь



І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів
2.         Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Які є  види розмноження рослин?
2.2.  Які органи вегетативні ,а які генеративні в рослині?
2.3. Які ознаки успадковуються при вегетативному розмноженні?
2.4. Які ознаки успадковуються при генеративному чи статевому розмноженні?
2.5.        Тест на встановлення відповідності.
Спосіб вегетативного розмноження
Представники
А    листками
Б     поділом кущів
В     Кореневищем
Г     Стебловими бульбами
Д     Вусами
Е     Цибулиною
       Ж    Відводками
1      фіалка узумбарська
2      Конвалія
3      картопля
4      Суниці
5      Пирій
6      Смородина

       7      Часник

Відповіді: А -1; Б – 6; В -5;Г -3; Д -4; Е -7; В – 2; Ж – 6. 
2.6. Що таке щеплення? Де воно застосовується?
Яке біологічне значення вегетативного розмноження?
2.3.  «Мозковий штурм».
— Уявіть, що в рослин зникла здатність до регенерації. До яких наслідків це може призвести?
2.4.      Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.
1)  Укажіть орган, який не бере участі у вегетативному розмноженні:
А корінь                                В квітка
Б листок                                Г кореневище
2)  Укажіть спосіб вегетативного розмноження топінамбура:
А кореневищем,Встебловою бульбою,
Б листковими живцями , Г стебловими живцями
3) Укажіть спосіб розмноження каланхое :
А кореневищем, В цибулиною,
Б вивідковими бруньками ,Г щепленням
4)  Проліски вегетативно розмножуються:
А бульбою                 В цибулиною
Б кореневими паростками Г вивідковими бруньками
5)  На стебловому живці утворюються корені:
А додаткові ,  В головніБ бічні,  Г корені не утворюються.
6)  Штучно створена група рослин одного виду, усім представникам якої притаманні певні корисні для людини властивості, називається:
А породою, В штамом,
Б сортом, Г видом,


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення висловів
«Я йшов вперед, й сповільнювалась всюди моя хода, як квіти бачив я» (Данте «Божественна комедія»).
«Для життя потрібне сонце, воля й маленька квітка» (Г. К. Ан­дерсен).
«Квітка — це усмішка сонця, яка дає здоров’я й наповнює світлою радістю» (Л. М. Толстой).
І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина. Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.
Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
ІУ. Засвоєння нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1.         Роль квітки в природі та в житті людини
Бесіда
Під час бесіди учні розкривають роль квітки в природі та в житті людини і складають опорний конспект.
Значення квітки в житті рослини:
— орган статевого розмноження;
— формуються плоди і насіння.
Значення квітки в житті людини:
— естетична насолода;
— сировина для ліків;
— ароматерапія;
— використовують у їжу як приправу (шафран);
— джерело нектару і пилку.
Квіти нашої планети дуже різноманітні. Люди милувалися квітами, тому склали про них багато легенд, казок, віршів.
Повідомлення учнів
Легенди та міфи про квіти
•          За німецьким переказом, незабудка виросла зі сліз нареченої, пролитих нею в час розлуки з коханим. Помітивши, що ця рослинка піднялась і розквітла, закохані назвали її незабудкою й поклялися оберігати її як пам’ять про взаємне кохання.
•          За грецькими міфами, Адоніс — прекрасний юнак, син царя Кіпру. Адоніс був таким гарним, що не мав собі рівних за красою не тільки на Землі, а й серед богів Олімпу. Коли під час полювання Адоніс загинув, боги перетворили його на чудову квітку, яка з’являється щовесни,— адоніс (родина Жовтецеві).
•          Якось Венера надумала скупатися у віддаленому гроті, куди не могло проникнути жодне людське око. Купаючись, вона раптом почула шурхіт і помітила, що кілька смертних дивляться на неї… Тоді, розгнівавшись, богиня попросила Зевса покарати зухвальців. Громовержець зважив на її прохання і вирішив покарати зарозумілих смертю, але в останню мить бог передумав і перетворив їх на квіти фіалки триколірної. Барви цієї квітки відтворюють цікавість та подив, що призвели нахаб до загибелі.
•          Греки вважають троянду даром богів. Вони вірять, що ця квітка утворилася з білосніжної піни, яка покривала тіло Афродіти, коли богиня краси й кохання вийшла після купання з моря. Біла троянда перетворилася на червону під час бенкету, який влаштували боги на Олімпі. Пурхаючи у веселім танку, Амур ненароком перекинув своїми рожево-червоними крильцями чашу з нектаром, який, потрапивши на троянди, забарвив їх у червоний колір і надав дивовижного запаху.
•          Німці стверджують, що мак — це не квіти, це кров загиблих, що піднімається із землі, перетворившись на криваві квіти, просить нас молитися за упокій їхніх грішних душ.
•          Англійці називають примулу зачарованою квіткою. Існує повір’я, ніби в її пелюстках щодня впродовж року, за винятком першого травня, переховуються маленькі феї й казкові гноми.
•          Русалки живуть у підводних хоромах, викладених з мушель, дрібних черепашок, де сяють перли, яхонти, срібло й корали. Поряд виспівують смарагдові джерела. Сонце просвічує в ці оселі, а місяць та зорі викликають русалок на берег. Ці русалки іноді й перетворюються на водяні лілії — латаття біле (родина Лататтєві).

2.         Квітка — генеративний орган рослини. Будова квітки
Розповідь учителя
Квітка (латин. flos, грец. anthos) — орган насінного розмноження рослин. Він є видозміненим, укороченим і обмеженим у рості пагоном, що служить для статевого розмноження. Квіткою закінчується головне або бокові стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою. Нерідко квітконіжка сильно вкорочена або взагалі відсутня. Такі квітки називаються сидячими. Квітконіжка продовжується у квітколоже, на якому розташовуються всі частини квітки. У центрі міститься маточка — жіноча частина квітки. Маточка утворює видозмінені листочки — плодолистики. Вона складається з приймочки, стовпчика та зав’язі.
Пошукова робота (робота з підручником)
Запитання до учнів:
— Яку будову має зав’язь?
Зав’язь захищає насінний зачаток, який у ній розташований, від несприятливих чинників середовища. Закрите розташування насінного зачатка в зав’язі відрізняє покритонасінні рослини від голонасінних, у яких насінні зачатки лежать відкрито. Маточка оточена тичинками, у яких розрізняють тичинкову нитку та пиляк. Пиляк складається з двох половинок, кожна з яких, у свою чергу, має по два пилкові мішки. Усередині пилкових мішків достигає пилок.
3. Різноманітність квіток. (Розповідь учителя, самостійна робота учнів з підручником, складання опорних схем.)
Звернути увагу учнів на те, що квітки бувають одностатевими та двостатевими, а рослини — однодомними та дводомними.
У. Узагальнення і закріплення знань
Лабораторна робота № 9. Будова і різноманітність квіток.
Лабораторна робота № 9
Тема. Будова і різноманітність квіток.
Мета: ознайомитися з будовою і різноманітністю квіток, їх значенням у житті покритонасінних.
Обладнання і матеріали: різні типи квіток, лупа, препарувальний набір, таблиці.
Хід роботи
1.         Розгляньте одну із запропонованих квіток.
2.         Знайдіть у квітці квітконіжку, квітколоже, оцвітину, тичинки і маточку. Замалюйте схему будови квітки і позначте її частини.
3.         Відокремте одну тичинку, знайдіть у неї пиляк і тичинкову нитку. Намалюйте тичинку і позначте її частини.
4.         Відокремте маточку. Розгляньте її за допомогою лупи. Знайдіть приймочку, зав’язь, стовпчик. Намалюйте маточку і позначте її частини.
5.         Розгляньте всі запропоновані квітки і заповніть таблицю (поставте позначку «+»
або «–»):






Комментариев нет:

Отправить комментарий