среда, 23 октября 2013 г.

Матеріали до районного конкурсу "Директор школи"

Катеринопільська районна державна адміністрація
                              Відділ освіти
                  Районний методичний кабінет






"Організація профільного навчання Катеринопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Катеринопільської районної ради Черкаської області"

Матеріали учасника районного  етапу  Всеукраїнського  конкурсу «Учитель року -2014» в  номінації
                      «Директор школи»
           Мандрики Лідії Володимирівни



Анотація
Мандрика Лідія Володимирівна  подала матеріали під назвою
«Організація профільного навчання Катеринопільської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 2 Катеринопільської районної ради Черкаської області».
   В своїй роботі Лідія Володимирівна висвітлила становлення,розвиток
та досягнення  профільного навчання за останні п’ять років, перспективи розвитку профільного навчання  в  очолюваному закладі.

                                                 











































План
1.Організація профільного навчання в школі.

2.Кваліфікаційно-кадрове забезпечення профільного
навчання.

3.Результативність профільного спрямування випускників
та учнів школи.

4.Профорієнтаційна та психолого-діагностична робота  профільності.

5.Перспективи розвитку профільного навчання в школі.
































         На сучасному етапі розвитку національної освіти – профільне навчання є одним з важливих аспектів забезпечення вільного доступу старшокласників до здобуття  допрофесійної підготовки , забезпечує зв’язок  між загальноосвітньою та професійною освітами. Профільне навчання – це засіб професійного самовизначення учнів. Воно допомагає врахувати  інтереси старшокласників, створювати умови для задоволення  їх  потреб, здібностей і професійних планів, а також істотно підвищувати  у дітей  мотивацію навчання.

Організація профільного навчання в школі.
Як організовано профільне навчання в Катеринопільській  загальноосвітній школі №2, що дало воно учням за останні 5 років.
Робота по організації профільного навчання в школі здійснювалася в три етапи:
1. Підготовчий – створення нормативної бази, навчально-методичного інформаційного та матеріально-технічного забезпечення, підготовка вчителів до ведення профільного навчання.
2. Організація допрофільної підготовки: створення в школі умов для вибору школярами профілю навчання та професійного самовизначення.
3. Переходу власне на профільне навчання.
Звичайно,в процесі становлення профільності в школі, було багато
суперечок як між вчителями так і між батьками,введення нового у зміст освіти переважною частиною учасників навчально-виховного процесу сприймалося скептично і неоднозначно.Мені, як керівникові ,прийшлося пе-
регорнути багато нормативно-правових документів,детально опрацювати
з колективом Концепцію профільної освіти,ознайомити педагогів,учнів та батьків з управлінськими рішеннями відділу освіти ,прийняти ряд своїх шкільних рішень.Згодом,поетапно сформувалась сітка профільного навчан-
ня та поглибленого вивчення предметів.
За п’ять років організації профільного навчання  пройшло - 145 учнів нашого закладу.За ці роки маємо  кадрове,матеріально-технічне,методичне забезпечення для поглибленого вивчення української мови,біології,екології та викладання цих предметів у профільних класах.
 На сьогодні організовано два профілі: української філології та екологічний профіль. Якщо з українською філологією ми визначились
відразу,то з екологічним лише в останні два навчальні роки. За п’ять
років  навчалось  у класах філологічного профілю  :у 2008-2009 навчальному році - 21 учень,у 2009-2010 -  18учнів,у 2010-2011– 21 учень,у 2011-2012  - 41 учень,  у 2012-2013 – 33 учні, а у 2013-2014 навчальному  ро-
ці – 15 учнів філологічної групи 11-го класу.
Навчалось у  класах природничого  профілю: у 2008-2009 навчальному році –19 учнів, у 2009-2010   -13 учнів навчалось у класі хіміко-біологічного  профілю,у 2011-2012 навчальному році  у класі екологічного профілю  навчалося 14 учнів.У 2013-2014 навчальному році навчається 10 учнів   екологічної групи 11-го класу.
Каліфікаційно-кадрове забезпечення профільного навчання.
      Одним із основних питань в організації профільного навчання адміністрація , в першу чергу, працювала в напрямку підготовленості компетентного педагога для ведення профільного навчання, тому, визначившись з учнями, батьками  з профілями навчання постало питання – забезпечення навчання високопрофесійними кадрами.
 Якісне викладання української філології забезпечують вчителі: Гір-
ник А.В. – вчитель української мови та літератури, спеціаліст «вищої категорії», Жоломко Н.В. – вчитель української мови та літератури, спеціаліст «першої категорії», Лугова М.К – вчитель української мови та літератури, спеціаліст «вищої категорії», старший вчитель, Пономарен-
ко Н.М. - вчитель української мови та літератури, спеціаліст «вищої категорії», старший вчитель. Для ведення факультативних занять задіяні вчителі: Юсько Л.А. – вчитель світової літератури та російської мови, Сні-гур Г.П. – спеціаліст у галузі  українського народознавства, мистецтва та фольклору.
         Для учнів 8-9-х класів організували  поглиблене вивчення української мови. Підсилюючи  профільне та до профільне навчання запровадили і ведуться спеціальні курси: «Сучасний літературний процес», «Літературна Черкащина», «Художня література в контексті світової літератури» та факультативи : «Російська мова», «Виразне читання», «Українське народознавство», «Книга – вчитель і друг, культура мови і спілкування», «Теорія і практика написання учнівських творів».
Екологічний профіль ведуть вчителі: Мандрика Л.В. – вчитель біології, спеціаліст «вищої категорії», Кураш Н.В. - вчитель біології, спеціаліст «вищої категорії». Ці вчителі ,окрім того ,що пройшли курси підвищення кваліфікації при Черкаському інституті післядипломної освіти педагогічних працівників, активно займаються самоосвітою, беруть  участь у методичній роботі школи.
 За останні три роки 3 вчителі, які викладають профільні предмети підвищили свій кваліфікаційний рівень на спеціаліста «вищої категорії». Робота з навчальними програмами профільного рівня вимагає від учителя належної компетентності і навченості, теоретичної і кваліфікаційної підготовки, високої комп’ютерної грамотності. Тому, адміністрація школи, добираючи кадри для викладання профільних предметів, особливу увагу звертає на володіння і застосування вчителями ІКТ, вміння вчителя користуватися інтернет - ресурсами, організовувати учнів на участь у різноманітних районних, обласних, міжнародних конкурсах  , інтернет-
олімпіадах  різного рівня з базових дисциплін, інтелектуальних іграх.

Результативність профільного спрямування випускників та
   учнів школи.
За роки  організації профільного навчання в школі виробилась система роботи ,що має певні наслідки.
Результати вступу наших випускників до профільних вищих навчальних закладів свідчать про те, що в 2011 році з 23-х випускників філологічного профілю вступили до навчальних закладів суспільно-гуманітарного циклу  10 осіб (44%), у 2012 році з 17 випускників – 8 (47%), а у 2013 році з 21-го випускника – 9 (43%).  Наші випускники навчаються в Київських, Черкаських, Уманському, Одеському вищих навчальних закладах філологічного напрямку.
У 2010- 2011 навчальному році  з 20-ти випускників, які навчались у класі природничого профілю, 10 (50%) учнів вступили і навчаються у вищих навчальних закладах природничого спрямування. У 2012 році  з 13 учнів 11-Б класу 7  (54%) випускників навчаються у вузах природничого напрямку. Базовими предметами природничого, біолого- хімічного, екологічного профілю є біологія, екологія, хімія, фізика, крім того постійно вводяться спеціальні курси: «Основи сільськогосподарських знань», «Лісознавство з основами дендрології», «Здоров’я людини», та факультативи «Анатомія і фізіологія рослин», «Психологія», «Основи здоров’я», «Побутова хімія».
 Для успішної допрофільної підготовки учні 8-9-х класів поглиблено вивчають біологію, та відвідують  факультативи : «Світ кімнатних рослин», «Кімнатне квітникарство», «Хімія в побуті», «Цікава географія», «Природа і географія рідного краю», «Лікарські рослини». Для факультативних занять в школі   задіяні  психолог школи Трюхан Л.В. та шкільна медсестра Тутихі-
на О.О.
Випускники школи вступають до навчальних закладів медичного, аграрного, екологічного напрямків, психологічного факультету. У 2009 році з 19-ти випускників природничого класу 8 осіб вступили до вищих навчальних закладів профільного напрямку, що становить 42%. У 2012 році з 14 випускників школи біолого-хімічного профілю, вступили за профілем 9 осіб (64%). Наші випускники вступають до Уманського та Білоцерківського аграрних університетів, Київського інституту ім.Богомольця, Одеського екологічного університету, а також до медичних закладів міст Ватутіного, Умані, Черкас, Одеси, Полтави,Вінниці.
На базі  класів філологічного напрямку впродовж п’яти років працює секція малої академії. За останні п’ять  років школа підготувала переможців МАН: 2011 року  Якубенко Олена стала переможцем Всеукраїнського рівня, у 2012 році Римар Ольга посіла третє місце в обласному етапі Малої Академії, у 2013 році Жоломко Вікторія зайняла перше місце в районному етапі Малої Академії.
Вчителі та учні в шкільній секції МАН досліджують та узагальнюють  творчість місцевих поетів ; вивчають стан журналістики в нашому районі та створюють власні видання.Посильну допомогу при написанні робіт надають методисти  районного будинку творчості.
Учні школи є постійними учасниками мовознавчих конкурсів імені П.Яцика та Т.Г.Шевченка, районного та обласного конкурсу «Кращий читач України».
Вчителі-мовники готують учнів до районних, обласнихВсеукраїнських конкурсів: у 2012-2013 навчальному році випускниці школи Жоломко Вікторія, Ходзіцька Анастасія нагороджені Дипломами ІІІ ступеня Всеукраїнської олімпіади «Олімпус». Учень 6-Б класу Поліщук Ігор став лауреатом цієї олімпіади.   Лисенко Дар’я учениця 7-Б класу в обласному мовознавчому конкурсі «Шлях до Тараса» з 36 учасників зайняла п’яте місце.
Щороку вчителі школи готують учнів середньої та старшої  ланки до Всеукраїнського мовознавчого конкурсу «Соняшник». В минулому 2012-2013 навчальному році з 100 учасників Всеукраїнського конкурсу  «Соняшник» 70% учнів показали добрий результат, 25% високий, 3% стали учасниками.
В районному конкурсі юних дарувань «Тарасовими Шляхами» учениця 7-Б класу Лисенко Даря зайняла перше місце, а найкращим читачем району став учень нашої школи – Поліщук Ігор.
Школа тісно співпрацює з районною бібліотекою, традиційно День Писемності, заходи присвячені роковинам Т.Г.Шевченка, українським народ-
ним  святам проводяться за участю працівників бібліотеки.
Другим профілем навчання в школі є природничий. Обираючи даний профіль адміністрація школи зважила думки учнів, батьків, вчителів. Декілька років було організовано хіміко-біологічний напрямок, проте проаналізувавши потреби учнів і бажання батьків, результативність вступу випускників до вищих навчальних закладів з метою отримання професії було обрано екологічний напрямок, який  більше задовольняє потреби учнів. На сьогодні ми констатуємо, що учні, які навчалися в класах цього профілю в середньому, біля 50%, обирають професію пов’язану з біологією та екологією та медициною.
Окрім того, що старшокласники достатньо оволодівають еколого-біологічними науками, екологічний профіль, підсилено факультативними заняттями «Основи лісознавства та дендрології», «Анатомія і фізіологія рослин», «Основи здоров’я». Що це дає? Школа, яка розташована в  мікрорайоні Катеринопільського лісового господарства вже три роки як створила шкільне обєднання  «Ліщина». Учні готують презентації, розширюють і поглиблюють знання про природу лісу, його біологію, типологію. На базі місцевого лісництва старшокласники ,крім теоретичних знань, засвоєних під час викладання курсу лісознавства та  дендрології, застосовують свої знання на практиці:  проводять науково- дослідницьку роботу. Спільно з лісничими знайомляться з породами лісу, вчаться закладати шкілку хвойних дерев. Члени шкільного лісництва беруть активну участь в акціях «Збережемо первоцвіт»,  «Майбутнє лісу в твоїх руках». Протягом 2011-2012  року членами шкільного обєднання на території Катеринополя висаджено близько 300 дерев червоного дуба. Беручи  участь у Всеукраїнському конкурсі шкільних лісництв у 2011 році шкільне об’єднання «Ліщина» зайняло третє місце в обласному етапі і нагороджено грамотою Черкаського обласного центру еколого-натуралістичної творчості, Малої академії наук учнівської творчості.
Факультативний курс «Анатомія і фізіологія рослин», який розрахований  на учнів 11-х класів,по-перше дає змогу випускникам поглибити, узагальнити та впорядкувати раніше вивчений матеріал з біології рослин з високим рівнем екологічної обізнаності, та мати можливість розглядати раніше здобуті знання на більш високому рівні, по-друге, вчитель має змогу підготувати випускників екологічного профілю до державної підсумкової атестації з предмету біологія та до зовнішнього незалежного оцінювання .
На факультативних заняттях «Основи здоров’я» під керівництвом шкільної медсестри у старшокласників формуються як теоретичні знання так і практичні навички щодо попередження захворювань, надання першої медичної допомоги, поглиблюються знання про організм людини.В школі проводяться зустрічі з лікарями районної лікарні.Частими гостями в учнівської молоді є  лікарі-гіннекологи Назаренко О.В.,Гончар С.С.,лікар-те-
рапевт Сурженко М.А.,лікар нарколог Фартух В.П.Зустрічі з працівниками районної лікарні допомагають учням організовувати правильний  режим харчування,знати вікові особливості підлітка,дотримання ним правильної гігієни,уникнення шкідливих звичок та ведення здорового способу життя. Все це формує в учнів свідомий підхід до вибору майбутньої професії.
Готуючи учнів середньої ланки до профільного навчання, вчителі -предметники розвивають в дітей любов до природи, усього живого, залучають вихованців до дослідницько-експериментальної роботи. В минулому 2012-2013 навчальному році під керівництвом вчителя біології Кураш Н.В учень 7-го класу Поліщук Ігор зайняв друге місце у Всеукраїнському конкурсі дослідницько-експериментальних робіт з природознавства «Юний дослідник» у номінації «Рослини навколо нас» (робота «Дослідження умов проростання насіння»). А учениця 7-го класу Вовкотруб Валерія стала переможцем у Всеукраїнському конкурсі «Юний дослідник» (робота «Застосування рослин в національній українській кухні»).

Профорієнтаційна та психолого-діагностична робота    профільності.
        В школі налагоджено співпрацю з Катеринопільським районним центром зайнятості, учні беруть  участь у конференціях, зустрічах з викладачами вищих навчальних закладів регіону з питань їх професійного самовизначення та психолого-педагогічної підтримки.
Щороку шкільним психологом проводяться моніторингові дослідження з питань професійного самовизначення старшокласників. В лютому-березні спільно з класними керівниками 9-х класів вивчаються та узагальнюються запити учнів 9-х класів щодо вибору профілів навчання.
Під час проведення класних батьківських зборів проводиться   просвітницька робота щодо організації профільного навчання в  школі, діагностування батьків з метою виявлення побажань щодо вибору профілю для їхньої дитини. За результатами анкетування, діагностики учнів та батьків визначається профіль ,за яким будуть навчатися діти в наступному навчаль-
ному році.Обробляючи результати анкетування в перші роки організації профільного навчання ,дійшли до висновку,що батьки мало обізнані з питань профілізації та профорієнтаційної роботи нашої  школи.Тому в подальшій виступів, лекцій серед батьків з метою профобізнаності.В процесі  проведеної роботи серед батьків,в останні роки спостерігається обізнаність з
профілями навчання дітей,спільно з дітьми  батьки вирішують який профіль
обиратиме їх дитина в 10 му класі.Відрадно й те,що щорічно у профільні класи вливаються учні з навколишніх сіл.
За результатами досліджень трьох останніх років переважна більшість  учнів  та батьків  схильні до вибору   філологічного (56%) та  природничо –
го (44%) профілів.
          З метою пропоганди і поширення  знань  серед учнівської молоді  щодо різноманіття професій  адміністрацією школи  укладено  угоди для співпраці з Черкаським національним  університетом  Ім.Б.Хмельницького,Білоцерківським Державними аграрним та Уманським Державним університетом  садівництва.  В цьому навчальному році  ведеться робота для  укладення угоди з Одеським екологічним університетом.  Щорічно на базі нашої школи  Білоцерківським Державним аграрним університетом  проводиться тестування  з базових дисциплін для випускників не тільки нашої школи,а й для випускників  всього району.
Як бачимо,проведена робота в організації профільного навчання ,має свої позитивні результати. Відрадно  бачити ,що наші випускники переважно
визначають свій подальший життєвий шлях у стінах рідної школи,зі словами
вдячності приходять до своїх наставників,діляться успіхами,підтверджують,
що вибір подальшого навчання зроблено в школі.
         Проте,мене як керівника закладу ,турбує те,що в останні роки різко
зменшується контингент учнів 10-х класів,профільні класи зводяться до груп.
Тому весь наш педагогічний колектив і я особисто вбачаємо подальший розвиток профільності  за рахунок збереження контингенту учнів 9-х,10-х
класів та залучення учнів з навколишніх сіл.

          Перспективи  розвитку профільного навчання в школі.
Для подальшого розвитку  профільної освіти  в Катеринопільській загальноосвітній школі планується :
- зміцнення  матеріально-технічної  бази  кабінетів біології та української мови  і літератури;
- зміцнення матеріально-технічної бази шкільної теплиці з метою проведення дослідно-експерементальної роботи;
- створення школи юного кореспондента  за участю працівників районної  газети  «Катеринопільський вісник »;
- укладання угоди про співпрацю з Одеським  Державним екологічним університетом;
         - створення екологічної секції    МАН;
         - тісна співпраця нашої опорної школи зі школами міжшкільного
Катеринопільського округу.







Комментариев нет:

Отправить комментарий