Катеринопільська районна державна
адміністрація
Відділ освіти
Районний методичний кабінет
"Організація профільного навчання Катеринопільської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Катеринопільської районної ради
Черкаської області"
Матеріали учасника районного
етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року -2014» в номінації
«Директор
школи»
Мандрики Лідії
Володимирівни
Анотація
Мандрика
Лідія Володимирівна подала матеріали під
назвою
«Організація
профільного навчання Катеринопільської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів
№ 2 Катеринопільської районної ради Черкаської області».
В своїй роботі Лідія Володимирівна
висвітлила становлення,розвиток
та досягнення профільного навчання за останні п’ять років,
перспективи розвитку профільного навчання
в очолюваному закладі.
План
1.Організація профільного навчання в школі.
2.Кваліфікаційно-кадрове забезпечення профільного
навчання.
3.Результативність профільного спрямування
випускників
та учнів школи.
4.Профорієнтаційна та психолого-діагностична
робота профільності.
5.Перспективи розвитку профільного навчання в
школі.
На
сучасному етапі розвитку національної освіти – профільне навчання є одним з
важливих аспектів забезпечення вільного доступу старшокласників до здобуття
допрофесійної підготовки , забезпечує зв’язок між загальноосвітньою
та професійною освітами. Профільне навчання – це засіб професійного
самовизначення учнів. Воно допомагає врахувати інтереси старшокласників,
створювати умови для задоволення їх потреб, здібностей і
професійних планів, а також істотно підвищувати у дітей мотивацію
навчання.
Організація профільного навчання в школі.
Як організовано профільне навчання в
Катеринопільській загальноосвітній школі №2, що дало воно учням за
останні 5 років.
Робота по організації профільного навчання в школі
здійснювалася в три етапи:
1. Підготовчий – створення нормативної бази,
навчально-методичного інформаційного та матеріально-технічного забезпечення,
підготовка вчителів до ведення профільного навчання.
2. Організація допрофільної підготовки: створення в школі
умов для вибору школярами профілю навчання та професійного самовизначення.
3. Переходу власне на профільне навчання.
Звичайно,в процесі становлення профільності в школі, було
багато
суперечок як між вчителями так і між батьками,введення нового у зміст
освіти переважною частиною учасників навчально-виховного процесу сприймалося
скептично і неоднозначно.Мені, як керівникові ,прийшлося пе-
регорнути багато нормативно-правових документів,детально опрацювати
з колективом Концепцію профільної освіти,ознайомити педагогів,учнів та
батьків з управлінськими рішеннями відділу освіти ,прийняти ряд своїх шкільних
рішень.Згодом,поетапно сформувалась сітка профільного навчан-
ня та поглибленого вивчення предметів.
За п’ять років організації профільного навчання
пройшло - 145 учнів нашого закладу.За ці роки маємо кадрове,матеріально-технічне,методичне
забезпечення для поглибленого вивчення української мови,біології,екології та
викладання цих предметів у профільних класах.
На сьогодні організовано два профілі: української
філології та екологічний профіль. Якщо з українською філологією ми
визначились
відразу,то з екологічним лише в останні два навчальні роки. За п’ять
років навчалось у класах
філологічного профілю :у 2008-2009
навчальному році - 21 учень,у 2009-2010 - 18учнів,у 2010-2011– 21 учень,у
2011-2012 - 41 учень, у 2012-2013 – 33 учні, а у 2013-2014
навчальному ро-
ці – 15 учнів філологічної групи 11-го класу.
Навчалось у класах природничого профілю: у
2008-2009 навчальному році –19 учнів, у 2009-2010 -13 учнів навчалось у
класі хіміко-біологічного профілю,у 2011-2012 навчальному році у
класі екологічного профілю навчалося 14 учнів.У 2013-2014 навчальному
році навчається 10 учнів
екологічної групи 11-го класу.
Каліфікаційно-кадрове забезпечення профільного навчання.
Одним із основних
питань в організації профільного навчання адміністрація , в першу чергу, працювала
в напрямку підготовленості компетентного педагога для ведення профільного
навчання, тому, визначившись з учнями, батьками з профілями навчання
постало питання – забезпечення навчання високопрофесійними кадрами.
Якісне викладання української філології
забезпечують вчителі: Гір-
ник А.В. – вчитель української мови та літератури,
спеціаліст «вищої категорії», Жоломко Н.В. – вчитель української мови та
літератури, спеціаліст «першої категорії», Лугова М.К – вчитель української
мови та літератури, спеціаліст «вищої категорії», старший вчитель, Пономарен-
ко Н.М. - вчитель української мови та літератури, спеціаліст «вищої
категорії», старший вчитель. Для ведення факультативних занять задіяні вчителі:
Юсько Л.А. – вчитель світової літератури та російської мови, Сні-гур Г.П. –
спеціаліст у галузі українського народознавства, мистецтва та фольклору.
Для учнів 8-9-х класів
організували поглиблене вивчення
української мови. Підсилюючи профільне
та до профільне навчання запровадили і ведуться спеціальні курси: «Сучасний
літературний процес», «Літературна Черкащина», «Художня література в контексті
світової літератури» та факультативи : «Російська мова», «Виразне читання»,
«Українське народознавство», «Книга – вчитель і друг, культура мови і
спілкування», «Теорія і практика написання учнівських творів».
Екологічний профіль ведуть вчителі: Мандрика Л.В. –
вчитель біології, спеціаліст «вищої категорії», Кураш Н.В. - вчитель біології,
спеціаліст «вищої категорії». Ці вчителі ,окрім того ,що пройшли курси
підвищення кваліфікації при Черкаському інституті післядипломної освіти
педагогічних працівників, активно займаються самоосвітою, беруть участь у
методичній роботі школи.
За останні три роки 3 вчителі, які викладають
профільні предмети підвищили свій кваліфікаційний рівень на спеціаліста «вищої
категорії». Робота з навчальними програмами профільного рівня вимагає від
учителя належної компетентності і навченості, теоретичної і кваліфікаційної
підготовки, високої комп’ютерної грамотності. Тому, адміністрація школи,
добираючи кадри для викладання профільних предметів, особливу увагу звертає на
володіння і застосування вчителями ІКТ, вміння вчителя користуватися інтернет -
ресурсами, організовувати учнів на участь у різноманітних районних, обласних,
міжнародних конкурсах , інтернет-
олімпіадах різного рівня з базових дисциплін, інтелектуальних іграх.
Результативність профільного спрямування випускників
та
учнів
школи.
За роки організації профільного навчання в школі
виробилась система роботи ,що має певні наслідки.
Результати вступу наших випускників до профільних вищих
навчальних закладів свідчать про те, що в 2011 році з 23-х випускників
філологічного профілю вступили до навчальних закладів суспільно-гуманітарного
циклу 10 осіб (44%), у 2012 році з 17 випускників – 8 (47%), а у 2013
році з 21-го випускника – 9 (43%). Наші випускники навчаються в
Київських, Черкаських, Уманському, Одеському вищих навчальних закладах
філологічного напрямку.
У 2010- 2011 навчальному році з 20-ти випускників,
які навчались у класі природничого профілю, 10 (50%) учнів вступили і
навчаються у вищих навчальних закладах природничого спрямування. У 2012 році
з 13 учнів 11-Б класу 7 (54%) випускників навчаються у вузах
природничого напрямку. Базовими предметами природничого, біолого- хімічного,
екологічного профілю є біологія, екологія, хімія, фізика, крім того постійно
вводяться спеціальні курси: «Основи сільськогосподарських знань», «Лісознавство
з основами дендрології», «Здоров’я людини», та факультативи «Анатомія і
фізіологія рослин», «Психологія», «Основи здоров’я», «Побутова хімія».
Для успішної
допрофільної підготовки учні 8-9-х класів поглиблено вивчають біологію, та
відвідують факультативи : «Світ кімнатних рослин», «Кімнатне
квітникарство», «Хімія в побуті», «Цікава географія», «Природа і географія
рідного краю», «Лікарські рослини». Для факультативних занять в школі
задіяні психолог школи Трюхан Л.В. та шкільна медсестра
Тутихі-
на О.О.
Випускники школи вступають до навчальних закладів
медичного, аграрного, екологічного напрямків, психологічного факультету. У 2009
році з 19-ти випускників природничого класу 8 осіб вступили до вищих навчальних
закладів профільного напрямку, що становить 42%. У 2012 році з 14 випускників
школи біолого-хімічного профілю, вступили за профілем 9 осіб (64%). Наші
випускники вступають до Уманського та Білоцерківського аграрних університетів,
Київського інституту ім.Богомольця, Одеського екологічного університету, а
також до медичних закладів міст Ватутіного, Умані, Черкас, Одеси, Полтави,Вінниці.
На базі класів філологічного напрямку впродовж
п’яти років працює секція малої академії. За останні п’ять років школа
підготувала переможців МАН: 2011 року Якубенко Олена стала переможцем
Всеукраїнського рівня, у 2012 році Римар Ольга посіла третє місце в обласному
етапі Малої Академії, у 2013 році Жоломко Вікторія зайняла перше місце в
районному етапі Малої Академії.
Вчителі та учні в шкільній секції МАН досліджують та
узагальнюють творчість місцевих поетів ; вивчають стан журналістики в
нашому районі та створюють власні видання.Посильну допомогу при написанні робіт
надають методисти районного будинку творчості.
Учні школи є постійними учасниками мовознавчих конкурсів
імені П.Яцика та Т.Г.Шевченка, районного та обласного конкурсу «Кращий читач
України».
Вчителі-мовники готують учнів до районних,
обласнихВсеукраїнських конкурсів: у 2012-2013 навчальному році випускниці школи
Жоломко Вікторія, Ходзіцька Анастасія нагороджені Дипломами ІІІ ступеня
Всеукраїнської олімпіади «Олімпус». Учень 6-Б класу Поліщук Ігор став лауреатом
цієї олімпіади. Лисенко Дар’я учениця 7-Б класу в обласному
мовознавчому конкурсі «Шлях до Тараса» з 36 учасників зайняла п’яте місце.
Щороку вчителі школи готують учнів середньої та старшої
ланки до Всеукраїнського мовознавчого конкурсу «Соняшник». В минулому
2012-2013 навчальному році з 100 учасників Всеукраїнського конкурсу
«Соняшник» 70% учнів показали добрий результат, 25% високий, 3% стали
учасниками.
В районному конкурсі юних дарувань «Тарасовими Шляхами»
учениця 7-Б класу Лисенко Дар’я зайняла
перше місце, а найкращим читачем району став учень нашої школи – Поліщук Ігор.
Школа тісно співпрацює з районною бібліотекою, традиційно
День Писемності, заходи присвячені роковинам Т.Г.Шевченка, українським народ-
ним святам проводяться за участю працівників бібліотеки.
Другим профілем навчання в школі є природничий. Обираючи
даний профіль адміністрація школи зважила думки учнів, батьків, вчителів.
Декілька років було організовано хіміко-біологічний напрямок, проте
проаналізувавши потреби учнів і бажання батьків, результативність вступу
випускників до вищих навчальних закладів з метою отримання професії було обрано
екологічний напрямок, який більше задовольняє потреби учнів. На сьогодні
ми констатуємо, що учні, які навчалися в класах цього профілю в середньому,
біля 50%, обирають професію пов’язану з біологією та екологією та медициною.
Окрім того, що старшокласники достатньо оволодівають
еколого-біологічними науками, екологічний профіль, підсилено факультативними
заняттями «Основи лісознавства та дендрології», «Анатомія і фізіологія рослин»,
«Основи здоров’я». Що це дає? Школа, яка розташована в мікрорайоні
Катеринопільського лісового господарства вже три роки як створила шкільне об’єднання «Ліщина». Учні готують
презентації, розширюють і поглиблюють знання про природу лісу, його біологію,
типологію. На базі місцевого лісництва старшокласники ,крім теоретичних знань,
засвоєних під час викладання курсу лісознавства та дендрології,
застосовують свої знання на практиці:
проводять науково- дослідницьку роботу. Спільно з лісничими знайомляться
з породами лісу, вчаться закладати шкілку хвойних дерев. Члени шкільного
лісництва беруть активну участь в акціях «Збережемо первоцвіт», «Майбутнє
лісу в твоїх руках». Протягом 2011-2012 року членами шкільного об’єднання на території Катеринополя
висаджено близько 300 дерев червоного дуба. Беручи участь у Всеукраїнському
конкурсі шкільних лісництв у 2011 році шкільне об’єднання «Ліщина» зайняло
третє місце в обласному етапі і нагороджено грамотою Черкаського обласного
центру еколого-натуралістичної творчості, Малої академії наук учнівської
творчості.
Факультативний курс «Анатомія і фізіологія рослин», який
розрахований на учнів 11-х класів,по-перше дає змогу випускникам
поглибити, узагальнити та впорядкувати раніше вивчений матеріал з біології
рослин з високим рівнем екологічної обізнаності, та мати можливість розглядати
раніше здобуті знання на більш високому рівні, по-друге, вчитель має змогу
підготувати випускників екологічного профілю до державної підсумкової атестації
з предмету біологія та до зовнішнього незалежного оцінювання .
На факультативних заняттях «Основи здоров’я» під
керівництвом шкільної медсестри у старшокласників формуються як теоретичні
знання так і практичні навички щодо попередження захворювань, надання першої
медичної допомоги, поглиблюються знання про організм людини.В школі проводяться
зустрічі з лікарями районної лікарні.Частими гостями в учнівської молоді
є лікарі-гіннекологи Назаренко О.В.,Гончар С.С.,лікар-те-
рапевт Сурженко М.А.,лікар нарколог Фартух В.П.Зустрічі з працівниками
районної лікарні допомагають учням організовувати правильний режим
харчування,знати вікові особливості підлітка,дотримання ним правильної
гігієни,уникнення шкідливих звичок та ведення здорового способу життя. Все це
формує в учнів свідомий підхід до вибору майбутньої професії.
Готуючи учнів середньої ланки до профільного навчання,
вчителі -предметники розвивають в дітей любов до природи, усього живого,
залучають вихованців до дослідницько-експериментальної роботи. В минулому
2012-2013 навчальному році під керівництвом вчителя біології Кураш Н.В учень
7-го класу Поліщук Ігор зайняв друге місце у Всеукраїнському конкурсі
дослідницько-експериментальних робіт з природознавства «Юний дослідник» у
номінації «Рослини навколо нас» (робота «Дослідження умов проростання
насіння»). А учениця 7-го класу Вовкотруб Валерія стала переможцем у
Всеукраїнському конкурсі «Юний дослідник» (робота «Застосування рослин в
національній українській кухні»).
Профорієнтаційна
та психолого-діагностична робота профільності.
В школі
налагоджено співпрацю з Катеринопільським районним центром зайнятості, учні
беруть участь у конференціях, зустрічах з викладачами вищих навчальних
закладів регіону з питань їх професійного самовизначення та
психолого-педагогічної підтримки.
Щороку шкільним психологом проводяться моніторингові
дослідження з питань професійного самовизначення старшокласників. В
лютому-березні спільно з класними керівниками 9-х класів вивчаються та
узагальнюються запити учнів 9-х класів щодо вибору профілів навчання.
Під час проведення класних батьківських зборів
проводиться просвітницька робота щодо організації профільного
навчання в школі, діагностування батьків з метою виявлення побажань щодо
вибору профілю для їхньої дитини. За результатами анкетування, діагностики
учнів та батьків визначається профіль ,за яким будуть навчатися діти в
наступному навчаль-
ному році.Обробляючи результати анкетування в перші роки організації
профільного навчання ,дійшли до висновку,що батьки мало обізнані з питань
профілізації та профорієнтаційної роботи нашої школи.Тому в подальшій
виступів, лекцій серед батьків з метою профобізнаності.В процесі
проведеної роботи серед батьків,в останні роки спостерігається обізнаність з
профілями навчання дітей,спільно з дітьми батьки вирішують який
профіль
обиратиме їх дитина в 10 му класі.Відрадно й те,що щорічно у профільні
класи вливаються учні з навколишніх сіл.
За результатами досліджень трьох останніх років переважна
більшість учнів та батьків схильні до вибору
філологічного (56%) та природничо –
го (44%) профілів.
З
метою пропоганди і поширення знань серед учнівської молоді
щодо різноманіття професій адміністрацією школи укладено
угоди для співпраці з Черкаським національним університетом
Ім.Б.Хмельницького,Білоцерківським Державними аграрним та Уманським Державним
університетом садівництва. В цьому навчальному році ведеться
робота для укладення угоди з Одеським екологічним університетом.
Щорічно на базі нашої школи Білоцерківським Державним аграрним
університетом проводиться тестування з базових дисциплін для випускників
не тільки нашої школи,а й для випускників
всього району.
Як бачимо,проведена робота в організації профільного
навчання ,має свої позитивні результати. Відрадно бачити ,що наші випускники переважно
визначають свій подальший життєвий шлях у стінах рідної школи,зі словами
вдячності приходять до своїх наставників,діляться успіхами,підтверджують,
що вибір подальшого навчання зроблено в школі.
Проте,мене як керівника
закладу ,турбує те,що в останні роки різко
зменшується контингент учнів 10-х класів,профільні класи зводяться до груп.
Тому весь наш педагогічний колектив і я особисто вбачаємо подальший
розвиток профільності за рахунок
збереження контингенту учнів 9-х,10-х
класів та залучення учнів з навколишніх сіл.
Перспективи розвитку
профільного навчання в школі.
Для подальшого розвитку профільної освіти в
Катеринопільській загальноосвітній школі планується :
- зміцнення матеріально-технічної бази кабінетів біології та української
мови і літератури;
- зміцнення матеріально-технічної бази шкільної теплиці з
метою проведення дослідно-експерементальної роботи;
- створення школи юного кореспондента за участю
працівників районної газети «Катеринопільський вісник »;
- укладання угоди про співпрацю з Одеським
Державним екологічним університетом;
- створення екологічної секції
МАН;
- тісна співпраця нашої опорної школи
зі школами міжшкільного
Катеринопільського
округу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий