среда, 23 октября 2013 г.

Авторські програми

Головне управління освіти і науки
Черкаської обласної державної адміністрації
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти
Педагогічних працівників
Черкаське обласне педагогічне товариство України






Програма

Курсу за вибором
“Екологія і людина”
Для учнів 10-11 класів природничого профілю навчання


Л.В. Мандрика
 вчитель біології Катеринопільської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2
                                                  Катеринопільської районної ради, вчитель вищої категорії
Н.В. Кураш
 вчитель біології Катеринопільської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2
Катеринопільської районної ради, вчитель першої категорії





Черкаси
2008



Пояснювальна записка


Курс за вибором “Екологія і людина” (35год.) розрахований на учнів 10 (11) класів.
Загальний обсяг: 35 годин.
Мета курсу: Формування екологічної культури особистості, набуття учнями навичок і досвіду в розв’язанні  екологічних проблем та передбачення можливих наслідків власної діяльності з перетворення природи, залучення до практичної природоохоронної роботи.
Програма розрахована на учнів старшого шкільного віку. Вона складена з урахуванням знань учнів з біології, географії, хімії, краєзнавства.
При плануванні значну частину годин відведено на практичні заняття та екскурсії по рідному краю, до місцевих СТОВу, лісового господарства та інших підприємств. Вивчення рослинного і тваринного світу, моніторинг стану води, повітря, грунту – все це та багато інших конкретних справ є основою курсу.
Результати  практичних робіт, екскурсій, спостережень, будуть представлені в засобах масової інформації школи і селища, що сприяє самореалізації учнів у суспільно-корисній діяльності.
Спецкурс “Екологія і людина” складається з 4-ох розділів. Перший розділ присвячений загальному знайомству з предметом екології та суміжним її наукам. Також в цьому розділі учні знайомляться з оболонками землі  та  вченням про біосферу.
Розділ “ Вплив людини на довкілля “ дасть можливість учням розширити знання про склад атмосфери, літосфери, гідросфери, біосфери, основні джерела та наслідки їх забруднення. Під час вивчення даного розділу учні практично зможуть ознайомитися –з складом грунту, води, повітря та рельєфом своєї місцевості, а також оцінити негативний вплив людини на довкілля.
Розділ “ Людина і науково-технічний прогрес” допоможе учням розібратись з новітніми технологіями у створенні харчових продуктів, лікарських засобів та їх вплив на здоров’я людини.
Під час вивчення розділу “ Перспективи і значення екології в сучасному світі” учні ознайомляться з державотворчими актами і актами  природоохоронних організацій з питань охорони навколишнього середовища.
Вчити інших дивитися на світ по новому означає змінити свій світогляд і світосприйняття. Саме цьому присвячено програму курсу “Екологія і людина”. Від того, яке екологічне мислення і бачення буде у молодого покоління залежитиме майбутнє нашої планети.
























Основні вимоги до знань і вмінь учнів.

Учні повинні мати уявлення про:
- основні напрями державної політики України в галузі охорони довкілля;
- стан навколишнього природного середовища в Україні;
- сучасні екологічні проблеми України і свого регіону;
- єдність людини і навколишнього природного середовища;
- структуру природоохоронних організацій України;
- моніторинг стану довкілля;
- вплив факторів навколишнього середовища на здоров’я людини.

Учні повинні знати:
- основні державні законодавчі акти з охорони навколишнього природного
   середовища;
- природні ресурси України;
- рослинний і тваринний світ рідного краю;
- представників рослин і тварин занесені до Червоної книги      України;
- правила техніки безпеки під час проведення екскурсій  на природі та  під час практичних занять;
- джерела забруднення повітря, води, грунту, рослин, тварин, мінеральних  ресурсів та шляхи усунення негативного впливу на них.

Учні повинні вміти:
- проводити спостереження на природі;
- прогнозувати наслідки впливу людини на оболонки Землі;
- проводити самостійні дослідження і готувати звіти про їх результати;
- працювати з літературними джерелами, писати реферати, брати участь у  дискусії;
- оцінити і проаналізувати наслідки впливу негативної дії екологічних факторів;
- розробляти заходи захисту навколишнього середовища від екологічних  негативних  чинників.

Учні повинні засвоїти такі поняття та терміни:
- абіотичні фактори                                           - кислотні дощі
        - атмосфера                                                      - моніторинг                                         
- біорозмаїття                                                    - літосфера                                            
- біосфера                                                          - озонові діри
- генетично модифіковані продукти               - пестициди
        - генофонд                                                        - смог                         
- екологія                                                 - техногенні катастрофи
- ерозія                                                                 - утилізація
                                                             
                                                                             




















Розділ І.

Людина і довкілля (4год.)

• Вступ. Предмет екології. Основні екологічні терміни.
• Оболонки Землі. Вчення Вернадського про біосферу.
• Фактори середовища і людина.
• Соціальна екологія в складі екології.

Розділ ІІ.
Вплив людини на довкілля. (21год.)

1. Атмосфера і людина (4год.)
• Склад атмосфери
• Основні джерела забруднення
• Наслідки забруднення ( парниковий ефект, озонові діри, смог, кислотні дощі , тютюновий дим)
• Практичне заняття. Моніторинг стану атмосфери в різних місцях населеного пункту (автошляхи, ліс, прибережна частина річки).

2. Літосфера і людина (5год.)
• Склад літосфери. Грунт, види грунтів своєї місцевості.
• Практичне заняття: визначення складу і якості грунту.
• Рельєф. Вплив господарської діяльності людини на структуру і родючість  грунтів. Ерозія грунтів.
• Екскурсія “ Ознайомлення з різними земельними ділянками селища  ( СТОВ, лісове господарство, сміттєзвалище)”
• Земельні ресурси і земельне законодавство в Україні.

3. Гідросфера. (6год.)
• Вода, хімічний і фізичний склад (практичне заняття).
• Взаємозв’язок гідросфери з іншими оболонками.
• Шляхи використання, способи і наслідки забруднення води.
• Проблеми питної води в світі, в Україні, в регіоні.
• Практичне заняття: дослідження джерел селища. Висвітлення стану джерел  місцевості в засобах масової інформації.
• Практичне заняття: дослідження якості питної води в регіоні.

4. Людина і біосфера (6год.)
• Біосфера – сфера життя на Землі.
• Місце людини в біосфері.
• Вивчення видового різноманіття рослин, тварин Катеринопільщини.
• Практичне заняття: Дослідження місць зростань рослин  занесених до Червоної Книги України  - рябчик великий, сон-трава, проліска, первоцвіт,   ряст.
• Ознайомлення з видовим складом тварин на території місцевого лісництва.
• Законодавчі акти щодо охорони видового складу рослинного і тваринного  світу.

Розділ ІІІ.                

Людина і науково - технічний прогрес. (7год.)

• Побутові відходи, їх походження та шляхи можливої переробки.
• Практичне заняття: причини і наслідки стихійних сміттєзвалищ.
• Практичне заняття: складання мікрорайону існуючих та можливих джерел забруднень навколишнього середовища.
• Поняття про радіацію, джерела радіаційного забруднення.
• Вплив радіації на здоров’я людини.
• Негативний вплив шуму транспортних засобів на стан здоров’я людини.
• Новостворені генетично модифіковані продукти та їх вплив на людину.

Розділ ІУ.

Перспективи і значення екології в сучасному світі (2год.)

• Політика держави і природоохоронних організацій в поширенні екологічних знань серед населення.
• Практичне застосування курсу в житті і діяльності учнів.


У. Узагальнення курсу. (1год.)























Список літератури:

1. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С. Основи екологічних знань: Підручник. -  К.: Либідь, 1997р. – 288с.
2. Братко З.Т., Марченко И.Ю. Гомо сапиенс против гомо технократикус.  К.: 1991р. 248с.
3. Бровдій В.М., Гаца О.О. Екологічні проблеми України. –
    К.: НПУ, 2000р. 110с.
4. Бровдій В.М., Гончар А.Д. Ґудзь Ю.П. та ін. Охорона природи. – К.: Генези, 1997р. – 190с.
5. Екологія і закон: Екологічне законодавство України  -Кн. І.
    К.: Юрінком інтер, 1998р.-698с.
6. Екологічне виховання школярів: Метод. Посібник для учнів, вчителів тастуд. Природничого ф-ту. Укл. Г.Ф.Яцук – Тернопіль 1995р. - 143с.
7. Основи  екології – навчальні матеріали на допомогу студентам, вчителям,екології, любителям природи / За ред. Черняка В.М. – Тернопіль: Астон,   1998. – 116с.
8. Червона книга України. Рослинний світ. –К: Укр. енциклопедія.1996р. –608с.
9. Червона книга України. Тваринний світ.  – К.: Укр. енциклопедія. 1994р. -460с.






Комментариев нет:

Отправить комментарий